Friday, June 24, 2011

Apa itu Cinta

Mengapa cinta datang dan pergi...

Cinta itu sebuah kisah atau perasaan yang hadir dalam diri setiap insan yang bergelar manusia...
Cinta ini adalah perasaan yang amat mendalam daripada seorang insan kepada insan yang lain...
Cinta ini datang dari hati yang ikhlas untuk seorang insan bagi menyayangi insan yang lain..
MENGAPA PERLU BERCINTA..????
MENGAPA CINTA HADIR DALAM DIRI INI..??
MENGAPA CINTA HADIR JIKA AKHIRNYA AKAN PERGI....????
MENGAPA PERLU BERCINTA... MENGAPA TIDAK AKU HANYA KENAL ERTI PERSAHABATAN DAN TIDAK KENAL AKAN ERTI CINTA... MENGAPA.. MENGAPA.. MENGAPA.....
Aku masih ingat lagi akan ketika zaman kanak-kanak dimana aku hanya kenal erti persahabatan..
Ketika itu, aku langsung tidak ada fikirkan masalah.. aku sentiasa gembira dan ceria...
Persahabatan banyak membantu diri ini dalam kehidupan... Persahabatan tidak akan pudar dan hilang dari hati ini... Persahabatan kekal di ingatan dan bukan mudah untuk dilupakan..

Apabila CINTA hadir dalam diri ini....
Aku merasakan gembira yang teramat dimana ada insan yang sangat mengambil berat tentang diri ini.....
Apabila cinta datang.. Aku merasakan seperti aku di dalam dunia yang baru.. Aku merasakan ketenangan...
Ruang kosong dihatiku ini dipenuhi dengan rasa kasih sayang seorang insan.. Aku merasakan seperti duniaku yang gelap ini kini terang yang teramat...
Mataku seolah-olah baru dibuka dan aku baru melihat keindahan yang diciptakan Tuhan...
MasyaAllah...

Aku sangat bersyukur dengan segala pemberian-Nya...
Aku tidak lagi keseorangan dan tidak lagi berada di dalam kegelapan...
Sungguh indah rasanya apabila dilamun cinta...

TETAPI.......... Apabila cinta yang kian lama terpahat dihati ini pergi...
Aku seolah-olah terbangun dari mimpi-mimpi indahku...
Semua keinginginanku seperti kertas-kertas dan sampah-sampah yang dibuangkan dan dibakarkan.....
Duniaku yang kian cerah dan terang berderang kini gelap gelita...
Aku seperti jatuh ke dalam lubang yang amat dalam dan tiada jalan dan pintu untuk keluar..
Aku hidup sendirian di dalam kegelapan dan kesepian yang teramat...

TIADA SIAPAKAH YANG BOLEH BANTU AKU... TIDAK ADAKAH ORANG YANG INGIN MEMBANTU DIRI INI YANG DAHAGAKAN CINTA DAN KASIH SAYANG DARI SEORANG INSAN......

Setelah lama aku berdoa kepada Tuhan yang Maha Esa.. Aku merasakan seperti aku nampak cahaya yang berkelip-kelip....
APAKAH CAHAYA ITU..???
Aku kini nampak cahaya itu semakin nyata....
Adakah itu jalan keluar..??
Aku merasakan seperti aku telah menemui jalan keluar dari kegelapan...
Aku tidak lagi rasa kekosongan...
Adakah ini cinta yang akan hadir semula kepada diriku...??
Aku bersujud dan besyukur kepada Allah kerana aku telah menemui cinta itu semula....
Aku tidak mahu melepaskan cinta ini...
Aku mahukan CINTA ini kekal dihatiku buat selama-lamanya...
kerana..... tanpa rasa cinta... diri ini akan kesepian dan keseorangan............

No comments: